Saturday 17 January 2015

" Dan Sabar Itu Lebih Cantik" : Yusuf 12:18

 

Allahu.. lemah yang selemah lemahnya yang aku rasakan. Rasa tak tertanggung melihat ibu dan ayah seperti kehilangan semangat selepas Engkau menjemput seorang putera di dalam hidup mereka.

Rasa seperti tidak tertanggung rasa kesedihan itu, namun diri ini yakin dan percaya akan setiap ujian yang Engkau berikan kepada kami  ini mempunyai hikmahnya yang tersendiri.

Kurniakan lah kekuatan dan ketabahan buat kami sekeluarga.. Berikan kami sinar yang baru agar kami lebih bersemangat untuk menghadapi hari-hari yang bakal mendatang.

Redha.. Redha kita adalah apabila kita tidak lagi berfikir dan bertanya "kenapa? semua ini harus terjadi" kerana Allah adalah sebaik-baik perancang. Tidak kira sehebat mana kita merancang, tetapi jika Allah tidak mengizinkan semua ini pasti tidak akan terjadi.

Diriwayatkan daripada Anas bahawa apabila Rasulullah SAW melihat Ibrahim, putera kesayangan baginda menghembuskan nafas yang terakhir, air mata Rasulullah mengalir deras. Lalu Abdurrahman bin Auf pun bertanya: “Mengapa engkau menangis wahai Rasulullah?”, Baginda menjawab: “Wahai Ibnu Auf, ia adalah air mata rahmat”. Kemudian Rasulullah SAW menyambung: “Sesungguhnya mata itu dapat menitiskan air, hati dapat bersedih dan kami tidak mengatakan sesuatu kecuali yang diredai oleh Allah. Kami sangat bersedih kerana berpisah denganmu wahai Ibrahim (Muttafaq ‘alaih).”

Buat ibu dan ayah tabahlah mengahadapi setiap dugaan ini. Alhamdulillah ibu dan ayah mempunyai anak yang sangat baik. Sepanjang tempoh hayatnya di dunia, walaupun nakal tetapi beliau adalah anak yang sangat menyenangkan. Tidak pernah dia menyusahkan kita sekeluarga, dia juga tidak seperti anak muda remaja yang lain. Dia seorang anak yang sangat baik.. apa yang dilarang itulah yang dia tidak akan buat.

Di saat-saat akhir hayatnya juga, dia masih lagi berbakti di dunia.. dia menyelamatkan satu nyawa yang mungkin lebih penting kerana mempunyai tanggungjawab yang lebih besar kepada keluarga. Jasa dan pengorbanannya tidak akan pernah dilupakan kerana doa dan sekalung al-fatihah akan sentiasa mengiringinya.

 

Semoga kita sekeluarga dapat berkumpul semula di syurga kelak.. In shaa Allah kita "Fighting" sama-sama untuk ke Jannah.. Sabar, Ikhlas dan Redha dengan setiap dugaan ini. Amalan kita jangan pernah putus, kerana syurga itu mahal.. terlalu mahal.. dan bukan wang ringgit yang menjadi tiket untuk kita  ke sana.

No comments:

Post a Comment